CIKLUS JAPANSKOG ANIME FILMA

organizatori: Vorky team Ruma i BalkanKult Fondacija
KULTURNI CENTAR “BRANA CRNČEVIĆ” RUMA
VELIKI HOL

 

CIKLUS JAPANSKOG ANIME FILMA

 

U saradnji sa BalkanKult Fondacijom Vorky team Ruma tokom tri dana februara, prvi put u Rumi, prikazaće 3 japanska anime filma.

 

Anime (アニメ) je stil crtane animacije poreklom iz Japana, sa karakterističnom stilizacijom likova i pozadine, koja ga vizuelno odvaja od drugih vidova animacije. Reč anime dolazi od japanske reči animeshon (アニメーション) zasnovane na engleskoj reči -{animation}-. Dok su neki anime naslovi u potpunosti ručno crtani, pomoć računara u procesu stvaranja animea je potpuno uobičajena. Priče animea su obično izmišljene. Anime se emituje preko televizije, distribuira na medijima kao što su VHS ili DVD i preko igara za konzole ili računare. Mnoga anime dela su nastala pod uticajem japanskog stripa poznatog kao manga. Neki anime naslovi su adaptirani u igrane filmove ili serije.

 

Četvrtak, Petak, Subota  8-10. februar u 19.00 časova

 

Četvrtak, 8. februar 2018. u 19h

5 centimetara u sekundi

Japanski romantični animirani film iz 2007. koji je napisao i režirao Makoto Shinkai. Film se sastoji iz tri dela: Cherry Blossom, Kosmonaut i 5 centimetara u sekundi

Radnja se odvija oko tinejdžera Takaki i Akari čija je veza opterećena sve većom udaljenosti pošto se njihovi roditelji stalno sele zbog poslovnih obveza. Priča prati kako fizička udaljenost i dugo putovanje utiče na razvoj jednog para, čime ponovo obrađuje istu temu koju je Shinkai već predstavio u kratkom anime SF filmu “Voices of a Distant Star”. Film je doživeo hvalospeve kritike te se smatra jednim od najboljih Shinkajinih ostvarenja. 2010., započeta je i manga adaptacija, koju je ilustrovao Seike Yukiko.

Ako se pitate zašto se film baš tako zove, 5 cm u sekundi je brzina kojom latice trešnjinog cveta padaju s drveta na tlo – a verujemo da nema potrebe objašnjavati duboko japansku simboliku koja stoji iza ove slike.

Priča je naizgled jednostavna: počinje susretom dvoje tinejdžera koji se rasplamsava u idiličnu prvu ljubav, i vrhunac doživljava u noći kada mladić vozom prelazi preko pola Japana ne bi li još jednom video svoju draganu, jer su životne okolnosti naterale njihove roditelje na preseljenje, što neminovno znači i prekid veze.

Međutim, film se ovde ne završava – dokazujući da su sve na prvi pogled jednostavne priče suštinski složene i višeslojne, Šinkai prati svog junaka, koji i dalje vene za davnom nikad prežaljenom dragom, u još dva životna segmenta. Prvi se bavi završnim razredima njegove srednje škole i dat je iz ugla koleginice iz razreda čija je on tajna simpatija, a drugi ga zatiče kao odraslog, zaposlenog čoveka, nesposobnog da održi normalnu vezu jer u svakoj ženi traži svoju ljubav iz detinjstva. Naravno, završna scena filma je ono što svi čekaju da vide – ponovni susret njih dvoje, dobrih 15 godina posle noći putovanja vozom.

Šinkai je filmom „5 cm u sekundi“ uspešno objasnio neke stvari: da oblačno nebo može da bude jednako uzbudljivo kao i scena tabačine, te da bioskopski anime film kao forma i te kako uspeva da ispriča obične, ljudske priče s kojima se svako u publici može bar delom poistovetiti. Ne treba da čudi da se nalazi na top listi omiljenih animea velikog broja veterana među fanovima

 

Petak, 9. februar 2018. u 19h

Nindža Skrol

Nindža Skrol (engl. Ninja Scroll) je japanski anime akcioni triler. Radnja se odvija u feudalnom Japanu. Napisao ga je i režirao Jošijaki Kavadžiri (Yoshiaki Kawajiri), koji je pre toga režirao triler “Uvrnuti grad” (engl. Wicked City). Likove je dizajnirao Jutaka Minova (Yutaka Minowa). Film pripada Ninpōchō (scroll — zamotuljak od pergamenta; spisak imena) seriji, nindža novelama Futara Jamade (Futaro Yamada).

Glavni lik, Jubej Kibagami (Jubei Kibagami) je kreiran po ugledu na samuraja, drevnog japanskog nacionalnog heroja Jagju Jubeja (Yagyū Jūbei).

Nindža Skrol je osvojio Citizen’s Award 1993. godine na Jubari internacionalnom festivalu animiranog filma (Yubari International Fantastic Film Festival). Ovaj film je jedan od najpopularnijih japanskih animea van Japana, kao što su Akira (Akira) ili Duh u oklopu (Ghost in the Shell).

Sadržaj:

Istorijski spektakl „Ninja Scroll“, koji s realnom istorijom baš i nema mnogo veze, godine 1993. za studio Madhouse je režirao Jošiaki Kavađiri, jedan od najrelevantijih anime reditelja 90-tih i ranih dvehiljaditih kada je žario i palio svojim uvek po istom receptu pravljenim filmovima. Sva njegova ostvarenja imaju sličan zaplet, gotovo identičnu karakterizaciju likova, prepoznatljiv dizajn, i oprobanu mešavinu akcije, nasilja, seksa i grotesknih scena – do te mere da su ga optuživali da godinama iznova i iznova snima jedan te isti film. S obzirom da su se anime trendovi promenili Kavađiri je u međuvremenu u priličnoj meri pao u zaborav, a ironično je da se danas kao njegovo najbolje rediteljsko ostvarenje navodi jedini projekat koji nije radio po sopstvenom scenariju – televizijska serija „X“, snimljena po mangi čuvenih CLAMP-ica.

Što se radnje filma tiče, prilično je jednostavna: bavimo se roninom po imenu Đubei koji se jednog dana, neopravdano i ničim izazvano, našao upetljan u interni sukob između dva klana nindži. Dok Đubei pokušava da preživi između dve vatre – a nindže koje ga napadaju listom imaju uvrnute, da ne kažemo perverzne supermoći i ozbiljne potrebe za podužim razgovorom s psihijatrom – ispostavlja se da iza svega stoji njegov davni neprijatelj, čovek koga je svojevremeno on lično skratio za glavu.

Glavni razlog za popularnost koju „Ninja Scroll“ uživa na Zapadu je to što se pojavio u pravo vreme: sredinom 90-tih, kad su zapadnjački geekovi tek otkrivali anime carstvo i medij doživljavali kao superioran oblik zabave za odrasle, ovo je bio pravi film po meri gledalaca – nasilan, dinamičan, egzotičan, nastran, pun akcije i pre svega distinktivno japanski. Da se film pojavio u današnja vremena, kada već postoji generacija publike odrasla na animeu, s ukusom formiranim u skladu s trenutnim trendovima, pitanje je da li bi prošao tako zapaženo.

 

Subota, 10. februar 2018. u 19h

Monstrum

Monstrum- Monster (poznat kao i Naoki Urasawa’s Monster) je seinen manga čiji je autor Naoki Urasawa. Nakon završetka mange koja je bila veliki uspeh, najavljena je anime adaptacija serije koju je producirala izdavačka kuća Madhouse od 2004. do 2005. godine. Anime sadrži 74 epizode. Direktor anime serije je bio Masajumi Kojima, scenarist je bio Tatsuhiko Urahata a Kitaro Kosaka je bio odgovoran za dizajn likova.

Radnja prati japanskog hirurga Kenzo Tenma koji je uspešan i živi udobnim životom, međutim stvari se izokrenu nakon što spasi život dečaka za kojeg se sazna da je opasni psihopata. Doktorova potraga za bivšim pacijentom kao i otkrivanje njegove misteriozne prošlost, glavni je zaplet u priči.

Monstrum (Monster) je prepoznatljiv po jedinstvenoj priči i dubokim temama. Ovaj serijal je još specifičan po tome što se radnja odvija u Srednjoj Europi, za razliku od mnogih serija gde se radnja odvija u Japanu ili nekom nadnaravnom svetu. Serija takođe obuhvata istoriju Europe, iako nije iskjučivo o tome, mnogo posledica iz pokreta kao npr. nacizam ili društvenog uređenja poput komunizma su uočljivi u seriji.

Sadržaj:

Godina je 1986., Kenzo Tenma je hirurg iz Japana koji radi u Eisler Memorial bolnici u Düsseldorfu. On je mlad, vrlo talentiran i pred njim je obećavajuća karijera, pri tom je još i miljenik direktora, Udo Heinemanna te je šefova kći, Eva, doktorova verenica. Život se čini lepim sa uglednim i sigurnim poslom bez poslovnih neprijatelja. Međutim, zamislite samo kako se to sve može okrenuti naopako preko noći. Zvuči gotovo nemoguće ali se zaista dogodilo i taj trenutak je glavni pokretač ove epske priče.

Jedne noći, Tenma se probudi s hitnim pozivom iz bolnice da stigne tamo zbog važne situacije. Naime, reč je o tome da život gradonačelnika Düsseldorfa visi o koncu. S druge strane, u bolnicu su stigli blizanci iz Liebert familije, nakon što su roditelji nađeni mrtvi u kući. Kći je duboko potresena, a brat blizanac je nađen s metkom u glavi. Tenma je poslan na operisanje gradonačelnika dok su ostali na operaciju dečaka. Tenma se priseća patnje žene čiji je muž, obični Turski radnik preminuo jer ga Tenma nije operisao a još je ranije stigao od operskog pevača F. Rosenbacha kojem je život spašen od strane Tenme. Doktor je razočaran političkom sklonošću bolnice koja utiče na postupanje s pacijentima te razaznaje da se najviše brine o imućnim pacijentima koji pridonose finansijskom stanju bolnice. Tenma odbija šefov zahtjev da operira gradonačelnika te se opredijeli na operaciju dječaka koji je ranije stigao u bolnicu i time riskira svoju karijeru. Operacije je prošla uspešno, dečak je spašen dok je gradonačelnik preminuo. Kao rezultat, Tenma izgubi poverenje direktora i mnogih kolega, buduću poziciju te ga napušta verenica. Nedugo zatim, direktor Heinemann, njegov glasnik, Oppenheim i treći, njegov naslednik, Dr. Boyer su nađeni mrtvi. U međuvremenu, blizanci su nestali iz bolnice. Naravno, policiji je glavni osumnjičenik, Tenma.

Devet godina kasnije, Tenma je postavljen za šefa bolnice. Nakon što je spasio život kriminalca Adolfa Junkersa. Junkers miruje u krevetu i razvije prijateljski odnos s doktorom. Tenma je postao voljen među mnogim pacijentima i čini se da se lepi život ponovo vratio. Junkers se počinje čudno ponašati i počinje da mumlja o “monstrumu”. Tenma ne razume problem. Jedne večeri nailazi na poklon za Junkersa i vrati se radosno u bolnicu. Tamo nađe mrtvog čuvara kraj vrata i primeti odbeglog Junkersa. Doktor trči za njim i stigne do nedovršene zgrade u blizini. Tamo susreće nepoznatog odraslog čoveka i Junkersa na nišanu. Mladić je Johan Liebert, dečak čiji je život spašen pre devet godina. Zabrinut za doktorovu nesigurnost, Junkers preklinje doktora da pobegne ali Tenma odbija i pokušava da uveri Johana da ne ubije čoveka. Johan ipak ubije Junkersa i kaže doktoru da ne može da ubije nekoga ko mu je spasio život, i nakon toga ode. Doktor je suviše šokiran da bi zaustavio ubicu.

 

organizacija: Vorky team Ruma i BalkanKult Fondacija

tehnička podrška: Kulturni centar „Brana Crnčević“ Ruma
besplatan ulaz