By admin
|
17. март 2023.
| Нема коментара

Nezavisni filmski centar Vorki Tim Ruma, od svog osnivanja 2005. godine neumorno nastavlja svoju misiju istraživanja i prezentovanja života i dela velikana filmske umetnosti, sa naših prostora – Slavoljuba Slavka Vorkapića, u saradnji sa Кulturnim centrom „Brana Crnčević“ , Gradskom bibliotekom „Atanasije Stojković” Ruma , Zavičajnim muzejom Ruma, Akademskim filmskim centrom Doma kulture Studentski grad, Novi Beograd i drugim institucijama i pojedincima iz zemlje i sveta.
Prvo spomen obeležje u svetu, spomen ploču Vorkapiću postavili smo u Dobrincima, Slavkovom rodnom mestu, 2006. godine u saradnji sa Mesnom zajednicom Dobrinci i Opštinom Ruma. I evo, 17. godina kasnije otkrivamo novi spomenik-bistu Slavku Vorkapiću.
Pokrovitelj je opet Opština Ruma, a bista, kao i predhodno spomen ploča u Dobrincima, je rad rumskog vajara, i član Vorki tima, Branislava Crvenkovića.
Кo je Slavko Vorkapić i zašto je značajan za nas i za svet filmske umetnosti?
Slavoljub Slavko Vorkapić rođen je u Dobrincima, na današnji dan , dakle, 17. marta 1894, gde je i kršten u Pravoslavnoj crkvi. Školovao se i živeo u Sremskoj Mitrovici, Zemunu, Beogradu, Pešti i Parizu. Po vokaciji je bio slikar, ali je imao snažno interesovanje za film.
1921. godine stiže u Holivud, gde je najpre epizodista, a zatim teoretičar filma, da bi 1928. godine filmom „Život i smrt holivudskog statiste, 9413“, prvim američkim ekspresionističkim filmom, postao deo holivudske industrije, gde radi kao majstor montažnih sekvenci u filmovima poznatih holivudskih reditelja, i postiže veliki uspeh
od 1948. je profesor filma na Univerzitetu Južne Кalifornije u Los Anđelesu.
1952. na poziv jugoslovenskih vlasti dolazi u Beograd, i prenosi svoje bogato filmsko znanje i iskustvo mladim filmskim umetnicima Jugoslavije.


1955. snima svoj dugometražni film Hanka, i to je prvi Jugoslovenski film u takmičenju za zlatnu palmu u Кanu.
Šesdesetih godina na poziv svojih bivših studenata, u Americi, drži predavanja o filmu „Vizuelna priroda filma“, koja su bila veoma posećena i imala velikog odjeka.
Vorkapićeva zaostavština
Vorkapić je bio majstor montažnih sekvenci u velikom broju holivudskih filmova na kojima je sarađivao kao umetnik montaže, bilo kao stručnjak za razne umetničke, svetlosne, vizuelne efekte, bilo kao majstor u osvetljavanju izvesnih tema putem simbola psihološkim ili ritmičkim naglašavanjem asocijacija.
Mister Vorki, kako su ga zvale američke kolege, je bio zastupnik shvatanja filma kao specifičnog i autohtonog medijuma koji se može tumačiti sa stanovišta psihologije geštalta, on u filmu vidi dinamično-plastični vizuelni potencijal nezavisan od pozorišta, literature ili bilo koje druge umetničke discipline.
Verovao je da je stvaranje filma u osnovi umetnost a ne industrija.
Prvi je uveo pojam kinestezija u filmski svet, dajući mu nova značenja.
Termin Vorkapič u filmskoj montaži označava brzo ređanje kadrova koji uglavnom simbolizuju prolazak vremena, dolazi u delu priče kada je poželjno reći što više za što manje vremena i najbitnije stavke i simboliku ‘smestiti’ između dva poglavlja priče.


